lørdag 22. september 2012

Hverdagsmelk (uten melk)

Her er min absolutte favoritt nøtte-/frømelk, basert på bløtlagte mandler og risgryn. Lett å lage, billig, herlig konsistens og veldig god på smak. Jeg lager den i thermomix, og kan ikke annet en å anbefale deg å få en. Det blir lite eller ingenting igjen av nøttene, men om du siler melken til slutt kan du få en liten rest. Den slenger jeg som regel bare oppi knekkebrøddeigen eller om jeg har annen bakst på gang.

Vei opp
40 g ris og
50 g mandler.
Bløtlegg dem i 1/2 l vann tilsatt
1 ss sitronsaft

La det stå minst 8, gjerne 24 timer.

Ha 500 g vann i thermomix og tilsett ris/mandler/vann. Kjør blandingen på hastighet 9 i 2 minutt.
Tilsett 1 ss kokosolje,
enten 1/2 banan, 1 daddel eller 1 ss honning, for smakens skyld, og til slutt
1 klype salt.
Still inn på 60 grader og kjør i 6 minutt på hastighet 4.

Kjør melken 40 sekund på hastighet 8.
Tøm den over i en beholder, og sett kaldt. Holder seg et par dager i kjøleskap, noe lenger om den skal brukes i matlaging. Vendes før bruk.

Oppskriften er oversatt fra http://quirkycooking.blogspot.no/2009/06/rice-almond-milk.html

2 kommentarer:

  1. Det var smart å blande ris og mandler. Kan bli litt dyrt med bare mandler nå utenom sesongen. :-)

    SvarSlett
  2. Sant nok. Men jeg gjør det mest fordi det blir mindre vassent enn bare ris, og ikke så "tungt" som ren mandelmelk har en tendens til. Og den smaker virkelig godt.

    Tusen takk for tipset om den bloggen, det har vært kjempeinspirerende! Blir mer og mer fornøyd med Thermomix for hver ny oppskrift jeg prøver :)

    SvarSlett